Myozyne i chomiki 馃挵

Na rynku jest dost臋pna enzymatyczna  terapia zast臋pcza, kt贸ra mo偶e zatrzyma膰 chorob臋 Pompego i mo偶e poprawi膰 komfort 偶ycia. Dla mnie to oznacza utrzymanie pracy, czyli w sumie 偶ycie, samodzielno艣膰, pasj臋, ludzi, wszystko. Nadzieja.

Nadzieja umiera ostatnia...

Terapia enzymatyczna preparatem Myozyme polega na dostarczaniu do organizmu enzymu, kt贸rego organizm wytwarza za ma艂o, a kt贸ry jest potrzebny do rozbijania nieszcz臋snego glikogenu, kt贸ry w nadmiarze "skleja" moje w艂贸kna mi臋艣niowe...jak marmolada albo gorzej jak sztuczna frurzelina ...fuu ...lepiej o tym nie my艣le膰. Rozbity glikogen daje glukoz臋 czyli si艂臋. Bez tego rozbicia nast臋puje wielki niedostatek energii, z kt贸rego powodu cierpi臋.

Jak si臋 okaza艂o terapia Myozyme jest bardzo, bardzo, bardzo droga, kosmicznie droga, niewyobra偶alnie droga...a偶 ci臋偶ko uwierzy膰 w to jak droga. Do tego czytam, 偶e sama terapia jest trudna i problematyczna. 殴le znosz臋 takie informacje. Pr贸buj臋 si臋 do tego przygotowa膰, uspokoi膰 i pouk艂ada膰 wszystko w g艂owie. Ci臋偶ko.

Nigdy mi si臋 nie przelewa艂o, ale te偶 nie cierpia艂am z braku got贸wki. Czasami by艂am kojarzona z du偶ymi pieni臋dzmi, a m贸j skromny dom rodzinny czy ma艂a wie艣 na kt贸rej si臋 wychowa艂am, zaskakiwa艂y. Pono膰 zachowuj臋 si臋 jak bogata mieszczanka - hahaha zabawne jak pozory myl膮 :) cho膰 gdy dawno temu moim pochodzeniem rozczarowa艂 si臋 pewien ch艂opak, w kt贸rego zapatrzona by艂am jak w obrazek, ju偶 do 艣miechu mi nie by艂o... - co zrobi膰, 偶ycie. Dzi艣 my艣l臋, 偶e to nie by艂y pozory. Miejsce w kt贸rym si臋 wychowa艂am, las w kt贸rym sp臋dzi艂am dzieci艅stwo s膮 wyj膮tkowe. To moje bogactwo. Zawsze to czu艂am. Ale…

Nie zabiega艂am nigdy o pieni膮dze - nie my艣la艂am o tym. Chyba du偶e pieni膮dze dobrze mi si臋 nie kojarzy艂y, a i dobrze sobie radzi艂am gdy ich brakowa艂o. Starcza艂o mi tyle ile mia艂am, dawa艂am sobie rad臋. Teraz my艣l臋, 偶e mia艂am ma艂e ambicje. Nie rozumia艂am warto艣ci pieni臋dzy. By膰 mo偶e mnie to w 偶yciu zgubi艂o. Nie zabezpieczy艂am si臋. Nie wiem czy teraz zd膮偶臋. ZUS to fikcja.


Nadal jednak cieszy mnie gdy ludziom si臋 wiedzie. Wol臋 patrze膰 na bogatych ludzi ni偶 martwi膰 si臋, 偶e nie mog臋 pom贸c biednym.


By艂am przekonana, 偶e wszystko ma swoj膮 cen臋 i jak trzeba to si臋 przenosi g贸ry, 艣ci膮ga gwiazdk臋 z nieba ...itd. Granice mia艂y nie istnie膰 gdy pojawi si臋 realna potrzeba. Choroba i Myozyme pokaza艂y mi jednak granice. Bardzo wyra藕nie.


Trzy miesi膮ce terapii to r贸wnowarto艣膰 kawalerki w centrum stolicy. Dla por贸wnania: miesi膮c terapii to te偶 kawalerka ale w ma艂ym miasteczku, daleko, daleko od stolicy. Myozyme to pewnego rodzaju suplement, kt贸ry trzeba przyjmowa膰 regularnie i wygl膮da na to, 偶e do ko艅ca swych dni...je艣li w og贸le b臋dzie tolerowany.

 

Zastanawiam si臋 czy to w og贸le ma jaki艣 sens. 呕ycie jest warte ka偶dych pieni臋dzy, wiem. P艂aci si臋 miliony za operacje, kt贸rych powodzenie jest niepewne - rozumiem i popieram gdy to nie dotyczy mojej osoby. Ale tyle pieni臋dzy na mnie jedn膮? Nie mam dzieci, nie robi臋 nic szczeg贸lnego. Dziwnie si臋 czuj臋. Nie wiem dlaczego, ale wydaje mi si臋, 偶e nie jestem jakim艣 wa偶nym spo艂ecznym ogniwem i przeznaczanie takich pieni臋dzy na mnie jedn膮 zwyczajnie si臋 nie op艂aca. Licz臋, przeliczam ile rodzin by si臋 z tego utrzyma艂o, ile by艂oby posi艂k贸w dla g艂oduj膮cych w Afryce dzieci... To nie sprawia, 偶e choroby boj臋 si臋 mniej, albo 偶e czuj臋 potrzeb臋 po艣wi臋cenia si臋. Ca艂y czas zdarzaj膮 si臋 momenty, 偶e trac臋 grunt pod nogami, ale gdy pojawiaj膮 si臋 kwoty to przechodz臋 w jaki艣 inny tryb...tryb analityka, a nie pacjenta. Jest pewne, 偶e ja mia艂abym wielki problem by zadecydowa膰, czy mnie leczy膰 czy nie, cho膰 modl臋 si臋 偶eby NFZ obj膮艂 mnie programem leczenia, 偶eby znalaz艂y si臋 na to w bud偶ecie pieni膮dze...i 偶eby Myozyme nie przynios艂o skutk贸w ubocznych.

Co bym wybra艂a gdybym mog艂a wybiera膰 lek lub pieni膮dze? Takie g艂upie pytania te偶 si臋 pojawiaj膮, a zaraz po nich my艣l: 偶y膰 kr贸tko ale intensywnie :) A przed chwil膮 rozprawia艂am o dzieciach w Afryce ...no w艂a艣nie, taki kociokwik si臋 robi gdy wypada martwi膰 si臋 o 艣wiat, a trzeba zadba膰 o siebie.

Dziwne wizje i l臋ki mnie dopadaj膮. Pomy艣la艂am, 偶e gdy b臋dzie wojna nie dostan臋 Myozyme. Kolega z pracy uspakaja mnie, 偶e wszystko si臋 zmienia, leki te偶, 偶e za kilka lat sytuacja mo偶e wygl膮da膰 zupe艂nie inaczej. M膮dry ten kolega. Uspokoi艂 mnie. Mo偶na naprawd臋 pob艂膮dzi膰 z my艣lami, przestraszy膰 si臋 i tak trwa膰 w jakim艣 b艂臋dnym wyobra偶eniu. Zdarza mi si臋 to niestety. Dzi臋kuj臋 艣wiatu za m膮drych ludzi na mojej drodze, kt贸rzy uchronili mnie cho膰 od cz臋艣ci moich b艂臋dnych fantazji. …ale nie powiedzia艂, 偶e wojny nie b臋dzie.

Myozyme nie jest lekiem normalnie refundowanym przez NFZ i 偶aden lekarz nie mo偶e mi go przepisa膰 na recepcie tak jak np. leki przy grypie. Nie mog膮 mi te偶 tego poda膰 w szpitalu tak jak podaj膮 pacjentom bardzo drogie immunoglobuliny - zawsze gdy piel臋gniarka przynosi艂a kropl贸wk臋 dla jakiej艣 s膮siadki z 艂贸偶ka obok w szpitalu, komunikowa艂a wyra藕nie: 偶eby mi ani jedna kropla si臋 nie zmarnowa艂a! Ja nigdy takiej kropl贸wki nie dosta艂am,co mnie bardzo cieszy, ale zawsze musia艂am potwierdzi膰, 偶e rozumiem s艂owa piel臋gniarki. Nie wiem czemu to podaj膮, ale wiem, 偶e jest bardzo cenne :) Ale to i tak kropla w morzu tego ile kosztuje Myozyne.

O Myozyne trzeba wnioskowa膰 do NFZ. M贸j wniosek zosta艂 wys艂any 2 dni temu. Termin na sk艂adanie wniosk贸w jest pono膰 do 16 czerwca, a kwalifikacje b臋d膮 na pocz膮tku lipca. Lekarz m贸wi艂, 偶e spe艂niam kryteria i 偶e trzeba by膰 dobrej my艣li. Wi臋c jestem.

Ze stron Ministerstwa Zdrowia mo偶na si臋 dowiedzie膰, ile os贸b zosta艂o obj臋tych odpowiednimi programami leczenia chor贸b rzadkich. W przypadku choroby Pompego w zesz艂ym roku NFZ zrefundowa艂 terapi臋 18 os贸b. Wszystkich chorych na t膮 chorob臋 os贸b w Polsce jest ok. 30. R贸偶nica w tych liczbach martwi mnie, momentami martwi mnie bardzo mocno...

Musz臋 przyzna膰, 偶e jestem przeciwnikiem lek贸w. Szczeg贸lnie tych sztucznych. Proponowano mi sterydy i tym podobne 艣wi艅stwa i odm贸wi艂am. Lekarz krzycza艂, ale powiedzia艂am, 偶e p贸ki chodz臋 i sama docieram do pracy, steryd贸w nie wezm臋. Od pami臋tnych propozycji i zapewnie艅 lekarza, 偶e nie poci膮gn臋 tak d艂u偶ej min臋艂y ju偶 dwa lata i daj臋 rad臋. Sterydy to ostateczno艣膰. Nie wiem dok艂adnie czym s膮 i nie studiowa艂am ich chemii ale moja kobieca intuicja m贸wi sterydom stanowcze NIE!

W ca艂ym tym galimatiasie dziwnej rzadkiej choroby, kt贸ra mi si臋 przytrafi艂a, pozytywnych odczu膰, 偶e to w艂a艣nie ta choroba a nie gorsza, negatywnych my艣li, 偶e to jednak m贸j koniec, by膰 mo偶e koniec marze艅 o rodzinie i dzieciach, l臋ku przed lekami, rado艣ci, 偶e jest Myozyme, strachu, 偶e nie dostan臋 Myozyme, pojawi艂o si臋 te偶 zwierz臋...  Do tego k艂臋bu informacji dochodzi chi艅ski chomik. Tak chi艅ski chomik. Nie nasz europejski, tylko w艂a艣nie chi艅ski, hodowlany chomik.

My艣lami ogarniam wszystkie chomiki, z kt贸rymi w 偶yciu si臋 spotka艂am i o kt贸rych s艂ucha艂am. Enzym, kt贸rego mi brakuje wytwarza si臋 przy wykorzystaniu kom贸rek z jajnik贸w chomika chi艅skiego. Ile chomik贸w trzeba po艣wi臋ci膰, 偶eby przygotowa膰 Myozyne, bardzo drogie Myozyne? Jeszcze nie wiem, ale ju偶 wiem, jak wa偶n膮 rol臋 b臋dzie odgrywa艂 w moim 偶yciu ten w艂a艣nie gatunek. Dziwne, 偶e o tym my艣l臋? Dziwne. T艂umacze sobie: nie my艣l teraz o chomikach! na lito艣膰 bosk膮 teraz trzeba siebie ratowa膰, nie chomiki! 


Komentarze